Q&A
Om je extra te ondersteunen bij het gebruik van de website vind je op deze pagina veel voorkomende vragen en antwoorden.
Om je extra te ondersteunen bij het gebruik van de website vind je op deze pagina veel voorkomende vragen en antwoorden.
Ik kan niet inloggen/ik ontvang geen mail na opvragen nieuw wachtwoord
Ben je je inloggegevens kwijt voor de NOAB-website dan kun je deze aanvragen. Klik op de oranje button rechtsboven inlog ledenportaal en daar kun je ‘nieuw wachtwoord’ aanvragen. Heb je dat gedaan maar ontvang je geen mail?
Volg dan eerst onderstaande stappen:
Waarom mijn kantoorprofiel compleet maken?
Onder je profiel > organisatiegegevens kun je als beheerder (kantoorhouder) je gegevens aanpassen of aanvullen. Belangrijk om hier je specialisme(n), software en of je beschikbaar bent voor waarneming in te vullen. Als je dit compleet maakt dan is het voor collega-kantoren makkelijk zoeken als men wil sparren, vragen heeft of wil samenwerken. Via de zoek-een-noab-kantoor functie (in menubalk onder Kennis & Community) wordt dit dan zichtbaar. Ook een zzp’er/mkb’er ziet je specialisme(n) terug in deze functie.
Specialisme(n)
Ondernemers kunnen een kantoor met een bepaald specialisme(n) zoeken via de zoek-een-kantoor functie. Als je je specialisme(n) invult komen ondernemers sneller bij jouw kantoor uit. Ook voor collega-kantoren kan dit handig zijn als men wil sparren over bepaalde zaken.
Softwarepakketten
Vul ook de door je kantoor gebruikte softwarepakketten in, handig als je van een ander kantoor wilt horen hoe een bepaald pakket bevalt, of als je wilt samenwerken. Of voor een ondernemers die een adviseur zoekt met ervaring met bepaalde software. Je kunt eenvoudig uit een dropdown-lijstje kiezen welke pakketten je gebruikt.
Geef ook aan of je beschikbaar bent voor waarneming!
Een medewerker toevoegen of verwijderen?
Een medewerker toevoegen of verwijderen is alleen mogelijk met beheerdersrechten.
Kantoorhouders, (mede)vennoten en directeuren kunnen zelf medewerkers aanmaken/verwijderen in hun profiel onder organisatiegegevens. Belangrijk: vul het formulier zo compleet mogelijk in. Ken ook een autorisatierol toe aan je medewerker(s) en vul daarna ook het mailadres in waarmee ze toegang krijgen tot de website. Let op! een beheerder heeft meer rechten zoals onder andere het inzien van (openstaande)facturen, het aanpassen van gegevens.
Let op: alleen kantoorhouders, (mede)vennoten en directie heeft de rechten dit zelf te doen.
Aanmelden/afmelden voor de NOAB nieuwsbrieven
Er zijn drie nieuwsbrieven:
Alleen kantoorhouders, directie en (mede)vennoten kunnen een medewerker aan-/afmelden voor de nieuwsbrieven.
Klik in het NOAB-portaal op je profiel. Klik op de oranje knop ‘aanpassen’ onderaan de pagina.
Geef dan via de schuifjes aan voor welke nieuwsbrieven je je wil inschrijven. Let op! het bovenste schuifje altijd aanzetten.
Klik daarna op de zwarte knop rechts ‘aanpassen’ om op te slaan.
Waar vind ik mijn cursusmateriaal?
Heb je je ingeschreven voor een cursus dan kun je het cursusmateriaal vinden in je profiel – persoonlijke cursussen – cursusmateriaal.
Waar vind ik het cursusoverzicht van mijn ingeschreven cursussen?
Het overzicht van je cursusinschrijvingen is terug te vinden op het NOAB-ledenportaal via profiel – Persoonlijke cursussen – Cursusinschrijvingen.
Of klik op de directe link: Overzicht ingeschreven cursussen (persoon) – NOAB Ledenportaal
Waar kan ik externe PE-punten aanvragen?
PE-punten voor extern gevolgde cursussen en evenementen kun je aanvragen op het NOAB-ledenportaal via: Aanvraag externe PE-punten – NOAB Ledenportaal.
Via ‘Aanvraag externe PE-punten’ kan je je certificaten en/of deelnamebewijzen insturen. Het is ook mogelijk via deze pagina vrijstelling aan te vragen vanuit je RB- of NBA-lidmaatschap.
Hoe meld ik mij voor een cursus af?
Ga via je profiel naar Persoonlijke cursussen en klik op Cursusinschrijvingen. Of klik op de volgende rechtstreekse link: Overzicht ingeschreven cursussen (persoon) – NOAB Ledenportaal.
Vink de desbetreffende cursus aan en klik op ‘beheren inschrijving’. Op de volgende pagina kom je bij de informatie van de inschrijving en kun je rechts op de knop afmelden klikken.
Let op: annuleren kan kosteloos tot 7 dagen (5 werkdagen) voor aanvang van een educatiebijeenkomst. Bij niet (tijdig) annuleren wordt 100% van de cursusprijs in rekening gebracht. Het sturen van een plaatsvervanger is altijd mogelijk. We vernemen het graag als u hier gebruik van wilt maken.
Aantal te behalen PE-punten per jaar
Een kantoor moet per jaar 16 PE-punten halen. Zie ook artikel 5.1 van het PE-reglement:
“Het minimum aantal te behalen PE-punten per lid is 16 per kalenderjaar. Aan de in artikel 2 lid 6 bedoelde verplichte cursussen worden geen punten toegekend.”
PE-punten verplicht onderwerp
0 pe-punten, 6 pe-punten (bij 2 of meer inschrijvingen met een maximum van 8)
Geen downloadknop in de modellenbank?
Volg de volgende stappen:
Webinar gebruik kennisbron XpertHR
Via NOAB heb je gratis toegang tot XpertHR, een praktische database met CAO’s, salariswijzigingen, HR-zaken, arbeidsvoorwaarden, modellen, en meer.
Webinar bekijken
Wil je weten hoe je XpertHR het beste kan gebruiken bekijk dan hier het webinar.
Webinar gebruik kennisbron Fiscaal Antwoord
Via NOAB heb je gratis toegang tot Fiscaal Antwoord van Wolters Kluwer.
Wat zit er in Fiscaal Antwoord?
Webinar bekijken
Bekijk hier het webinar hoe je het beste Fiscaal Antwoord kan gebruiken.
RI&E, wat kan NOAB wel en niet betekenen
NOAB krijgt met enige regelmaat vragen over het maken van een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) en een (PVA) Plan van Aanpak. We laten graag weten wat we daarin wel en niet voor je kunnen betekenen.
Wat moet ik doen om aan de wet te voldoen?
Als je tussen de 1 en 25 medewerkers hebt (naast jezelf dus):
Kan NOAB een collectieve branche-RI&E en PvA voor de leden maken?
Nee. Daarvoor zijn werkgeversorganisaties nodig (zoals koepelorganisaties), maar ook werknemersorganisaties zoals vakbonden, en die zijn er in de accountancysector niet.
Kan ik zelf een RI&E + PvA maken?
Ja. Op Kantoren – Steunpunt RI&E (rie.nl) is een generieke RI&E te vinden voor kantoren, inclusief een blauwdruk voor een PvA. Deze zal voor de meeste NOAB-kantoren voldoen. De vragen in de RI&E en de maatregelen in het PvA moet je wel zelf invullen. Voor het opstellen kun je de hulp inschakelen van een arbodeskundige, die hoeft daarvoor niet gecertificeerd te zijn.
Moeten die RI&E + PvA getoetst worden?
Ja. Zowel je RI&E als PvA moeten nog steeds getoetst worden door een gecertificeerde arbodienst of arbodeskundige. Die kun je vinden op SBCA.nl > kies ‘externe arbodiensten’.
Waar kan ik hulp krijgen, of een arbodeskundige vinden?
Je verzekeraar of arbodienst kan hier wellicht mee helpen. Daarnaast kun je een arbodienst opzoeken op SBCA.nl > kies ‘externe arbodiensten’.
Ik heb een vaktechnische vraag, waar kan ik deze stellen?
NOAB-kantoren kunnen vaktechnische vragen stellen aan de helpdesk via het NOAB Ledenportaal: Helpdesk – NOAB Ledenportaal
Wat zijn de richtlijnen voor het gebruik van de algemene voorwaarden?
Op Downloads – NOAB Ledenportaal staat de handleiding algemene voorwaarden met hierin een hyperlink naar de richtlijn voor gebruik algemene voorwaarden.
Je kantoor optimaal profileren met het NOAB-keurmerk
In de online toolkit vind je tal van marketingmaterialen om je kantoor optimaal te profileren. Je kunt deze naar eigen wens inzetten. De toolkit bevat het NOAB-gecertificeerd logo, foto’s, video’s, een animatie, banners, een RSS-feed, tips en nog veel meer.
Doorklikken berichten Forum nieuwsbrief
Voordat je een bericht in de forum nieuwsbrief kan aanklikken en lezen dien je eerst vooraf in te loggen op de NOAB-website én op het NOAB-forum. Klik na het inloggen op de website op het icoon ‘forum’.
Als je daarna klikt op de link in de nieuwsbrief dan wordt je doorgestuurd naar het betreffende bericht in het forum.