Uitbetaalde Bedragen aan Derden (UBD)

Vragen & antwoorden

De Belastingdienst heeft aangegeven dat voor btw-verlegd situaties ook nog een opgaaf Uitbetaling Derden (UBD) gedaan moet worden. Hieronder antwoord op aanvullende vragen die zijn gesteld aan de Belastingdienst.

Vraag 1
De gemelde UBD-betalingen zullen in de VIA onder resultaat uit een werkzaamheid (ROW) worden gemeld. https://www.rijksoverheid.nl/ministeries/ministerie-van-financien/documenten/kamerstukken/2023/02/23/antwoorden-op-kamervragen-over-renseigneringsverplichting-opgaaf-betalingen-aan-derden. Worden de gemelde UBD-betalingen automatisch in de VIA IB 2023 als ROW?

Antwoord
Ja. In de VIA worden alle renseignementen als resultaat uit overige werkzaamheden verwerkt. In sommige situaties wordt alleen de naam van de leverancier genoemd en in andere situaties wordt naast de naam ook het bedrag opgenomen. De belastingplichtige is er zelf verantwoordelijk voor dit te controleren en de inkomsten – als bijvoorbeeld sprake is van winst uit onderneming – in de juiste rubriek in te vullen.

Vraag 2
En betekent dat dan dat ondernemers (die de ROW-bedragen dan corrigeren, omdat ze de UBD-betalingen als winst uit onderneming opnemen) automatisch vragenbrieven van de Belastingdienst kunnen verwachten? (In de op 4 maart jl. gevoerde discussie is genoemd dat de samenloop van omzet en ROW niet zonder meer tot extra vragen(-brieven) aan de ondernemer / FD zou moeten leiden, omdat dat veel (onnodig) werk betekent voor Belastingdienst, ondernemer en fiscaal dienstverlener).

Antwoord
Nee, dat is niet het geval. De werkwijze leidt niet tot extra vragenbreven.

Vraag 3
Moet een opgaaf UBD gedaan worden voor betalingen voor werkzaamheden verricht door een eenmanszaak met personeel, waarbij de werkzaamheden mede zijn verricht door het personeel van de eenmanszaak?

Een eenmanszaak met personeel (dus geen zzp’er) verricht werkzaamheden voor een ondernemer die inhoudingsplichtig is voor de loonheffingen. De eenmanszaak reikt hiervoor een factuur uit met btw-verlegd.

Moet de inhoudingsplichtige ondernemer een opgaaf UBD doen voor de betalingen aan de eenmanszaak? Deze betalingen zijn namelijk niet alleen gerelateerd aan werkzaamheden verricht door de eigenaar van de eenmanszaak (natuurlijke persoon) maar ook (of in bepaalde situaties zelfs alleen maar) aan werkzaamheden verricht door het personeel van de eenmanszaak.

Antwoord
Ja. Volgens artikel 22a UBIB moet het gaan om inhoudingsplichtigen als bedoeld in de Wet op de loonbelasting 1964, die een of meer betalingen doen aan een natuurlijk persoon inzake voor de inhoudingsplichtige verrichte werkzaamheden. Een eenmanszaak is een natuurlijk persoon. Er wordt niet in de tekst van het UBIB als voorwaarde gesteld dat die natuurlijk persoon die werkzaamheden ook inderdaad zelf heeft verricht. Als er dan met ‘btw verlegd’ wordt gefactureerd dan is op die factuur de renseigneringsregeling van toepassing.

Vraag 4
Als de Belastingdienst zich op het standpunt stelt dat een opgaaf UBD gedaan moet worden, geldt dit standpunt dan voor de gehele betaling, dus ook het deel van de betalingen dat betrekking heeft op de werkzaamheden die zijn verricht door het personeel van de eenmanszaak?

Antwoord
Ja.

Vraag 5
Zo nee, hoe moet de inhoudingsplichtige ondernemer dan bepalen welk deel van de betalingen betrekking heeft op werkzaamheden van de ondernemer en welk deel op werkzaamheden door het personeel?

Antwoord
Zie het antwoord bij vraag 4; hiermee is vraag 5 impliciet beantwoord.

Vraag 6
Moet een opgaaf UBD gedaan worden voor betalingen voor werkzaamheden verricht door een eenmanszaak waarbij de eenmanszaak voor de werkzaamheden ook personen heeft ingehuurd?

Een eenmanszaak verricht werkzaamheden voor een ondernemer die inhoudingsplichtig is voor de loonheffingen. De werkzaamheden worden verricht door de eigenaar van de eenmanszaak én door personen die de eenmanszaak inhuurt. Aan de inhoudingsplichtige ondernemer wordt een factuur uitgereikt met btw-verlegd. Op de factuur is gespecificeerd wie/wanneer gewerkt heeft en tegen welke bedragen.

Moet de inhoudingsplichtige ondernemer een opgaaf UBD doen voor het totale bedrag van de factuur of hoeft hij, conform het de antwoorden 25,26 en 28 uit de Vragen en Antwoorden van de Belastingdienst, net het bemiddelingsbureau in die vragen en antwoorden niet te melden voor de ingehuurde personen omdat hij niet rechtstreeks aan hen betaalt?

Antwoord
De inhoudingsplichtige hoeft de door de eigenaar van de eenmanszaak gedane betalingen aan de ingehuurde personen niet te renseigneren. Die personen verrichten feitelijk werkzaamheden voor de eigenaar van de eenmanszaak en niet voor de inhoudingsplichtige en worden ook niet door die inhoudingsplichtige betaald. Voorts zou de eigenaar van de eenmanszaak verantwoordelijk zijn voor de renseignering indien hij inhoudingsplichtig is en de ingehuurde personen geen factuur met btw sturen. In die situatie zouden we dan een dubbele renseignering creëren. Dit antwoord is in lijn met de situatie van bemiddeling, zoals ook de SRA suggereert.

Vraag 7
Als het antwoord op de vorige vraag is dat de inhoudingsplichtige geen opgaaf UBD hoeft te doen voor de ingehuurde personen, hoe moet de melding UBD dan plaatsvinden als de factuur geen specificatie vermeldt wie/wanneer gewerkt heeft en tegen welke bedragen? Wordt dan het totale bedrag van de factuur toegerekend aan de eigenaar van de eenmanszaak voor de opgaaf UBD?

Antwoord
Deze situatie valt voor de gehele betaling van de factuur rechtstreeks onder zinsnede ‘betalingen aan een natuurlijk persoon inzake voor de inhoudingsplichtige verrichte werkzaamheden en diensten. Een eenmanszaak wordt behandeld als een natuurlijk persoon. Dit is dan dus inderdaad juist.

Vraag 8
Als de eenmanszaak behalve arbeid ook een vergoeding berekent voor gebruik machines en materieel maar de factuur geen nadere specificatie bevat, wordt dan het totale bedrag van de factuur aangemerkt als vergoeding voor werkzaamheden en toegerekend aan de eigenaar van de eenmanszaak voor de opgaaf UBD?

Antwoord
Dit is juist. Als wel een specificatie in de factuur wordt opgenomen dan valt het gedeelte dat ziet op het gebruik van machines en materieel niet onder de renseigneringsverplichting omdat het geen betalingen betreft die zien op werkzaamheden die zijn verricht door een natuurlijke persoon. Dan zou dat gedeelte van de factuur niet gerenseigneerd hoeven te worden.

Meer informatie en vragen en antwoorden
Meer informatie en vragen & antwoord kun je lezen op de website van de Belastingdienst. 

——————————————————————————————————————————————————————————–

Extra vragen vanuit leden

Vraag
Welke verlegde omzet moet er gedaan worden bij een UBD aangifte? Wij hebben veel klussers die onderling factureren met verlegde btw. Heeft u iemand betaald voor bepaalde werkzaamheden of diensten? Dan moet u de uitbetaalde bedragen misschien aan ons leveren. U levert gegevens over de uitbetaalde bedragen aan als de persoon die de betalingen krijgt, aan deze 2 voorwaarden voldoet:

  • Deze persoon is niet bij u in dienstbetrekking.
  • Deze persoon factureert niet, of stuurt een factuur zonder btw.

Antwoord
In veel van de gevallen moet UBD aangifte worden gedaan door degene die de factuur met BTW verlegd ontvangt Uitbetaalde bedragen aan derden (belastingdienst.nl).

Vraag
De belasting handleiding geeft aan (punt 1.5.1) dat het niet gaat om winst uit onderneming. Betekent dit dat voor ZZP-ers die hun inkomen als winst uit onderneming opgeven, maar wel de btw verleggen, geen opgaaf hoeft te worden? Een eenmanszaak is toch ook een bedrijf?

Antwoord
Volgens de wet is een inhoudingsplichtige ondernemer verplicht om informatie over alle betalingen zonder btw aan natuurlijke personen op te geven bij de Belastingdienst. Dit noemen ze de opgaaf UBD (uitbetaling bedragen aan derden). Onlangs zijn de regels waarvoor deze opgaaf nodig is, behoorlijk aangescherpt.

Een opgaaf UBD moet worden gedaan als een inhoudingsplichtige ondernemer een natuurlijke persoon betaalt zonder daarvoor een factuur te ontvangen. Maar ook als er wel een factuur wordt ontvangen waarop geen btw is opgenomen. Dit laatste is gebruikelijk bij onder andere huisartsen en tandartsen, die vrijgestelde prestaties verrichten. Ook voor facturen met de melding ‘btw-verlegd’, zoals in de aannemerij vaak voorkomt, is een opgaaf UBD nodig.

Tot nu toe was het in deze situaties niet duidelijk of een opgaaf UBD gedaan moest worden. Maar dat is veranderd en dat heeft voor veel inhoudingsplichtige ondernemers behoorlijke consequenties. Uit recente uitingen van de Belastingdienst in de vragen en antwoorden over de opgaaf UBD en in de Nieuwsbrief Loonheffingen 2024 kon worden opgemaakt dat de Belastingdienst van mening is dat een opgaaf UBD gedaan moet worden. Jaarlijks voor 1 februari moet de opgaaf UBD gedaan worden over het jaar daarvoor.

Inhoudingsplichtige ondernemers moeten alsnog een opgaaf UBD 2022  en 2023 doen voor btw-verlegd situaties als dat niet gebeurd is. De hoop bestond dat de Belastingdienst hiervan af zou zien. De Belastingdienst heeft aangegeven dat in principe een opgaaf UBD 2022 gedaan moet worden.

De inhoudingsplichtigen moeten in overleg treden met de inspecteur van het belastingkantoor waar zij onder vallen voor het maken van maatwerkafspraken en de wijze waarop alsnog de opgaaf UBD 2022 en 2023 gedaan moet worden. Er kan ook contact worden opgenomen worden via het emailadres gegevensuitwisseling@belastingdienst.nl of de BelastingTelefoon (0800-0543).

Let op!
De Belastingdienst doet geen toezegging dat er geen sancties volgen bij het niet doen van de opgaaf UBD 2022 en 2023 in btw-verlegd situaties. Het is in dit kader belangrijk om met de Belastingdienst in contact te treden voor het maken van maatwerkafspraken. Op die manier hebben de inhoudingsplichtigen de Belastingdienst in ieder geval in een zo vroeg mogelijk stadium geïnformeerd over de aanwezigheid van btw-verlegd situaties in hun onderneming.

Zoals eerder door de Belastingdienst gecommuniceerd, verleent de Belastingdienst geen massaal uitstel tot het indienen van de opgaaf UBD 2023 bij btw-verlegd situaties. Deze opgaaf UBD 2023 moet dan ook zo snel mogelijk gedaan worden.

De opgaaf UBD vormt voor de Belastingdienst contra-informatie. Na een selectieprocedure wordt deze informatie ook verwerkt in de VIA als resultaat uit overige werkzaamheden (ROW). Ook opgaven UBD die gedaan worden na 1 februari 2024 worden periodiek verwerkt in de VIA. In de VIA worden alle renseignementen als resultaat uit overige werkzaamheden verwerkt. In sommige situaties wordt alleen de naam van de leverancier genoemd en in andere situaties wordt naast de naam ook het bedrag opgenomen. De belastingplichtige is zelf ervoor verantwoordelijk dit te controleren en de inkomsten – als bijvoorbeeld sprake is van winst uit onderneming – in de juiste rubriek in te vullen. De werkwijze leidt niet tot extra vragenbrieven.

Een eenmanszaak met personeel (dus geen zzp’er) verricht werkzaamheden voor een ondernemer die inhoudingsplichtig is voor de loonheffingen. De eenmanszaak reikt hiervoor een factuur uit met btw-verlegd. De inhoudingsplichtige ondernemer moet hiervoor een opgaaf UBD doen voor de betalingen aan de eenmanszaak. Deze betalingen zijn namelijk niet alleen gerelateerd aan werkzaamheden verricht door de eigenaar van de eenmanszaak (natuurlijke persoon) maar ook (of in bepaalde situaties zelfs alleen maar) aan werkzaamheden verricht door het personeel van de eenmanszaak.

Als de eenmanszaak behalve arbeid ook een vergoeding berekent voor gebruik machines en materieel maar de factuur geen nadere specificatie bevat, wordt het totale bedrag van de factuur aangemerkt als vergoeding voor werkzaamheden en toegerekend aan de eigenaar van de eenmanszaak voor de opgaaf UBD. Als wel een specificatie in de factuur wordt opgenomen dan valt het gedeelte dat ziet op het gebruik van machines en materieel niet onder de renseigneringsverplichting omdat het geen betalingen betreft die zien op werkzaamheden die zijn verricht aan een natuurlijke persoon. Dan zou dat gedeelte van de factuur niet gerenseigneerd hoeven te worden.

Inloggen

Ik kan niet inloggen/ik ontvang geen mail na opvragen nieuw wachtwoord

Ben je je inloggegevens kwijt voor de NOAB-website dan kun je deze aanvragen. Klik op de oranje button rechtsboven inlog ledenportaal en daar kun je ‘nieuw wachtwoord’ aanvragen. Heb je dat gedaan maar ontvang je geen mail?

Volg dan eerst onderstaande stappen:

  • Ga dan naar je zoekbalk bovenin Outlook
  • Zoek op NOAB of info@noab.nl
  • Vaak komt de mail dan wel naar boven en kun je je wachtwoord wijzigen

Profiel

Let op! Sinds 1 mei is het niet meer mogelijk aanpassingen te doen in je profiel. Binnenkort wordt het nieuwe ledenplatform gelanceerd en kunnen weer aanpassingen gedaan worden zoals toevoegen/verwijderen medewerker.

Waarom mijn kantoorprofiel compleet maken?

Onder je profiel > organisatiegegevens kun je als beheerder (kantoorhouder) je gegevens aanpassen of aanvullen. Belangrijk om hier je specialisme(n), software en of je beschikbaar bent voor waarneming in te vullen. Als je dit compleet maakt dan is het voor collega-kantoren makkelijk zoeken als men wil sparren, vragen heeft of wil samenwerken. Via de zoek-een-noab-kantoor functie (in menubalk onder Kennis & Community) wordt dit dan zichtbaar. Ook een zzp’er/mkb’er ziet je specialisme(n) terug in deze functie.

Specialisme(n)
Ondernemers kunnen een kantoor met een bepaald specialisme(n) zoeken via de zoek-een-kantoor functie. Als je je specialisme(n) invult komen ondernemers sneller bij jouw kantoor uit. Ook voor collega-kantoren kan dit handig zijn als men wil sparren over bepaalde zaken.

Softwarepakketten
Vul ook de door je kantoor gebruikte softwarepakketten in, handig als je van een ander kantoor wilt horen hoe een bepaald pakket bevalt, of als je wilt samenwerken. Of voor een ondernemers die een adviseur zoekt met ervaring met bepaalde software. Je kunt eenvoudig uit een dropdown-lijstje kiezen welke pakketten je gebruikt.

Geef ook aan of je beschikbaar bent voor waarneming!

Een medewerker toevoegen of verwijderen?

Vanaf 1 mei 2024 zullen we alle data van onze huidige website overzetten naar ons nieuwe platform. In verband hiermee willen we jullie laten weten dat het vanaf deze datum niet langer mogelijk zal zijn om zelf wijzigingen aan te brengen op de NOAB-website. Dit betreft onder andere het aanpassen van je profiel, de organisatiegegevens en het inzien en toevoegen of verwijderen van nieuwe medewerkers.

Tijdelijke procedure
We  hebben tijdelijk een alternatieve procedure opgezet voor het doorgeven van wijzigingen. Op de pagina waar je normaal gesproken zelf wijzigingen zou doorvoeren, krijg je nu de mogelijkheid om de gewenste aanpassingen door te geven. Een ander alternatief is om te wachten tot begin juni, wanneer het nieuwe platform live zal gaan. Op dat moment kunnen jullie zelf de benodigde aanpassingen direct doorvoeren.

We willen jullie bedanken voor jullie begrip en medewerking tijdens deze overgangsperiode.

Aanmelden/afmelden voor de NOAB nieuwsbrieven

Er zijn drie nieuwsbrieven:

  • Ledennieuws: belangrijk nieuws, ontwikkelingen vanuit NOAB (wekelijks op donderdag)
  • Vaktechnisch nieuws: nieuws vanuit de kennisbron Navigator (dagelijks)
  • Forum updates: actueel besproken onderwerpen vanuit het NOAB-forum (wekelijks op dinsdag)

Ontvang je geen nieuwsbrieven? Stuur een mail aan communicatie@noab.nl

Educatie

Waar vind ik mijn cursusmateriaal?

Heb je je ingeschreven voor een cursus dan kun je het cursusmateriaal vinden in je profiel – persoonlijke cursussen – cursusmateriaal.

Waar vind ik het cursusoverzicht van mijn ingeschreven cursussen?

Het overzicht van je cursusinschrijvingen is terug te vinden op het NOAB-ledenportaal via profiel – Persoonlijke cursussen – Cursusinschrijvingen. 

Of klik op de directe link: Overzicht ingeschreven cursussen (persoon) – NOAB Ledenportaal 

Waar kan ik externe PE-punten aanvragen?

PE-punten voor extern gevolgde cursussen en evenementen kun je aanvragen op het NOAB-ledenportaal via: Aanvraag externe PE-punten – NOAB Ledenportaal. 

Via ‘Aanvraag externe PE-punten’ kan je je certificaten en/of deelnamebewijzen insturen. Het is ook mogelijk via deze pagina vrijstelling aan te vragen vanuit je RB- of NBA-lidmaatschap. 

Hoe meld ik mij voor een cursus af?

Ga via je profiel naar Persoonlijke cursussen en klik op Cursusinschrijvingen. Of klik op de volgende rechtstreekse link: Overzicht ingeschreven cursussen (persoon) – NOAB Ledenportaal 

Vink de desbetreffende cursus aan en klik op ‘beheren inschrijving’. Op de volgende pagina kom je bij de informatie van de inschrijving en kun je rechts op de knop afmelden klikken.  

Let op: annuleren kan kosteloos tot 7 dagen (5 werkdagen) voor aanvang van een educatiebijeenkomst. Bij niet (tijdig) annuleren wordt 100% van de cursusprijs in rekening gebracht. Het sturen van een plaatsvervanger is altijd mogelijk. We vernemen het graag als u hier gebruik van wilt maken. 

Aantal te behalen PE-punten per jaar

Een kantoor moet per jaar 24 PE-punten halen. Zie het PE-reglement vanaf 1-1-2024 op Klacht & Reglement | NOAB.

PE-punten verplicht onderwerp

0 pe-punten, bij 2 of meer inschrijvingen worden de pe-punten toegekend met een maximum van 12

Kennisbronnen

Geen downloadknop in de modellenbank?

Volg de volgende stappen:

  • log-in op de NOAB-website en klik op de icoon ‘kennisbronnen’.

  • Klik daarna op de icoon ‘modellen’.
  • Zoek het betreffende model via de zoekfunctie en als het goed is staat nu de download knop erbij.

Webinar gebruik kennisbron XpertHR

Via NOAB heb je gratis toegang tot XpertHR, een praktische database met CAO’s, salariswijzigingen, HR-zaken, arbeidsvoorwaarden, modellen, en meer.

Webinar bekijken
Wil je weten hoe je XpertHR het beste kan gebruiken bekijk dan hier het webinar.

Webinar gebruik kennisbron Fiscaal Antwoord

Via NOAB heb je gratis toegang tot Fiscaal Antwoord van Wolters Kluwer.

Wat zit er in Fiscaal Antwoord?

  • Praktische fiscale informatie in meer dan 100 thema’s
  • Belastinggids IB, VPB gids, btw gids en Loonheffingengids
  • Memo’s over Wet- en Regelgeving, Arresten en Beleid, btw en Internationaal, Sociaal en Juridisch
  • Belastingwijzers en de MKB Advieswijzer
  • Adviesdossiers, checklisten en (reken)modellen
  • Wetten en regelgeving van alle relevante rechtsgebieden binnen Navigator

Webinar bekijken
Bekijk hier het webinar hoe je het beste Fiscaal Antwoord kan gebruiken.

Overig

RI&E, wat kan NOAB wel en niet betekenen

NOAB krijgt met enige regelmaat vragen over het maken van een RI&E (Risico Inventarisatie & Evaluatie) en een (PVA) Plan van Aanpak. We laten graag weten wat we daarin wel en niet voor je kunnen betekenen.

Wat moet ik doen om aan de wet te voldoen?
Als je tussen de 1 en 25 medewerkers hebt (naast jezelf dus):

  • Een RI&E en PvA opstellen voor je kantoor, èn
  • Beide laten toetsen door een gecertificeerde arbodienst of arbodeskundige.

Kan NOAB een collectieve branche-RI&E en PvA voor de leden maken?
Nee. Daarvoor zijn werkgeversorganisaties nodig (zoals koepelorganisaties), maar ook werknemersorganisaties zoals vakbonden, en die zijn er in de accountancysector niet.

Kan ik zelf een RI&E + PvA maken?
Ja. Op Kantoren – Steunpunt RI&E (rie.nl) is een generieke RI&E te vinden voor kantoren, inclusief een blauwdruk voor een PvA. Deze zal voor de meeste NOAB-kantoren voldoen. De vragen in de RI&E en de maatregelen in het PvA moet je wel zelf invullen. Voor het opstellen kun je de hulp inschakelen van een arbodeskundige, die hoeft daarvoor niet gecertificeerd te zijn.

Moeten die RI&E + PvA  getoetst worden?
Ja. Zowel je RI&E als PvA moeten nog steeds getoetst worden door een gecertificeerde arbodienst of arbodeskundige. Die kun je vinden op SBCA.nl > kies ‘externe arbodiensten’.

Waar kan ik hulp krijgen, of een arbodeskundige vinden?
Je verzekeraar of arbodienst kan hier wellicht mee helpen. Daarnaast kun je een arbodienst opzoeken op SBCA.nl > kies ‘externe arbodiensten’.

Ik heb een vaktechnische vraag, waar kan ik deze stellen?

NOAB-kantoren kunnen vaktechnische vragen stellen aan de helpdesk via het NOAB Ledenportaal: Helpdesk – NOAB Ledenportaal 

Wat zijn de richtlijnen voor het gebruik van de algemene voorwaarden?

Op Downloads – NOAB Ledenportaal staat de handleiding algemene voorwaarden met hierin een hyperlink naar de richtlijn voor gebruik algemene voorwaarden. 

Je kantoor optimaal profileren met het NOAB-keurmerk

In de online toolkit vind je tal van marketingmaterialen om je kantoor optimaal te profileren. Je kunt deze naar eigen wens inzetten. De toolkit bevat het NOAB-gecertificeerd logo, foto’s, video’s, een animatie, banners, een RSS-feed, tips en nog veel meer.

Ga naar de online toolkit.

Doorklikken berichten Forum nieuwsbrief

Voordat je een bericht in de forum nieuwsbrief kan aanklikken en lezen dien je eerst vooraf in te loggen op de NOAB-website én op het NOAB-forum. Klik na het inloggen op de website op het icoon ‘forum’.

Als je daarna klikt op de link in de nieuwsbrief dan wordt je doorgestuurd naar het betreffende bericht in het forum.