Lid worden bij NOAB? Dit is hoe het werkt!
Wil je als administratie- of belastingadvieskantoor lid worden van NOAB? Dan doorloop je een kwalificatieprocedure om te toetsen of jouw onderneming voldoet aan onze kwaliteitseisen. Dit proces helpt niet alleen om het NOAB-keurmerk te behalen, maar zorgt er ook voor dat jouw kantoor voldoet aan de hoogste standaarden in de branche.
Het begint met de intentie tot lidmaatschap, waarbij je je aanmeldt en alle informatie over de procedure ontvangt. Vervolgens wordt een zogeheten gap-analyse uitgevoerd om te beoordelen of jouw kantoor aan de NOAB-kwaliteitseisen voldoet. Daarna leg je een toelatingstoets af om je vakkennis te tonen. Op basis van de resultaten volgt een beslismoment, waarbij verplichte ontwikkelpunten en bijbehorende kosten inzichtelijk worden gemaakt. Als er ontwikkelpunten zijn, volgt een verplicht ontwikkelplan. Tot slot vindt er een kwalificatiebezoek plaats op je kantoor waarbij ook gekeken wordt of je ontwikkelplan succesvol is afgerond.
Naast de bovenstaande procedure moeten kantoren ook voldoen aan een aantal aanvullende voorwaarden zoals de reglementen, een beroepsaansprakelijkheidsverzekering en een verklaring omtrent gedrag.
Doorloop je de procedure met succes? Dan mag jij je officieel NOAB-lid noemen en ontvang je het NOAB-keurmerk: hét bewijs van kwaliteit en professionaliteit in de branche!
1. Intentie tot lidmaatschap
Het proces begint met de aanmelding van een kantoor dat lid wil worden. Om de intentie te bevestigen worden een aantal vragen gesteld om te kijken of je in aanmerking komt voor het lidmaatschap.
2. Gap-analyse
De gap-analyse vormt een belangrijk onderdeel van de beoordeling. Hiermee wordt in kaart gebracht in hoeverre je kantoor al voldoet aan de kwaliteitseisen van NOAB en welke ontwikkelpunten er nog zijn. De analyse omvat verschillende onderdelen, waaronder:
- Mogelijke actiepunten: Dit gaat over de NOAB-voorwaarden, zoals het afsluiten van een beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV), het voldoen aan reglementaire verplichtingen en andere basisvoorwaarden voor het lidmaatschap.
- Dossiervorming: Hoe worden klantdossiers bijgehouden en gedocumenteerd?
- Wwft (Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme): Wordt hieraan voldaan?
- Kwaliteitsborging: Zijn de juiste controles en werkwijzen geïmplementeerd?
Op basis van de Gap-analyse wordt bepaald welke verbeterpunten er zijn. Dit vormt de eerste stap richting het NOAB-keurmerk.
3. Toelatingstoets
Om het kennisniveau binnen het kantoor te beoordelen, moet een kennistoets worden afgelegd. Dit toetst de vaktechnische kennis, op fiscaal en administratief gebied.
4. Beslismoment (start aspirantschap)
Na de gap-analyse en de toelatingstoets volgt het beslismoment. Op dit punt wordt bepaald of het kantoor direct voldoet aan de NOAB-kwaliteitseisen of dat er nog verbeterpunten zijn die moeten worden opgepakt in een ontwikkelplan (hieraan worden PE-punten toegekend).
Blijken er nog ontwikkelpunten te zijn? Dan worden deze, samen met de bijbehorende kosten, helder in kaart gebracht. Dit kan bijvoorbeeld gaan om vaktechnische kennis, dossierbeheer, Wwft-verplichtingen of andere kwaliteitscriteria.
Vanaf dit moment start ook het aspirantschap, en krijgt het kantoor toegang tot de voordelen van NOAB. Denk aan:
- Toegang tot de website en kennisbronnen
- Gebruik maken van educatie tegen een gereduceerd tarief
- Ondersteuning en begeleiding bij het ontwikkelplan
5. Ontwikkelplan
In het ontwikkelplan worden d benodigde acties beschreven. NOAB biedt hierbij ondersteuning via trainingen, begeleiding en andere diensten. Om de inhoud en kwaliteit hiervan te waarborgen dienen deze diensten verplicht via NOAB te worden afgenomen.
- De doorlooptijd kan variëren: 3, 6, 9 of 12 maanden, afhankelijk van de complexiteit van de ontwikkelpunten.
- Gedurende deze periode wordt de voortgang regelmatig beoordeeld om te waarborgen dat de verbeteringen daadwerkelijk worden doorgevoerd.
6. Kwalificatiebezoek
Na afronding van het ontwikkelplan vindt een kwalificatiebezoek plaats door een externe toetsende partij. Tijdens deze controle wordt onder meer beoordeeld:
- Of het ontwikkelplan succesvol is uitgevoerd.
- Of dossiers correct en volledig zijn bijgehouden, inclusief:
- Permanente klantdossiers
- Jaarrekeningen
- Belastingaangiften
- Of er wordt voldaan aan de reglementaire eisen en de Wwft-verplichtingen.
Bij een positieve beoordeling wordt het dossier doorgestuurd naar de Kwalificatie & Toelating Commissie. Zij geven de definitieve goedkeuring voor het NOAB-lidmaatschap.
Reglementen
NOAB stelt hoge eisen aan haar leden, zodat het NOAB-lidmaatschap een keurmerk van kwaliteit is. De regels waaraan NOAB-leden zich moeten houden vind je op de pagina NOAB-reglementen. De gedrags- en beroepsregels, het voorschrift kwaliteitsbeheersing en het pe-reglement zijn hier van belang.
Beroepsaansprakelijkheidsverzekering (BAV)
Je dient een beroepsaansprakelijkheidsverzekering af te sluiten die voldoet aan de door ons gestelde dekkingen.
VOG (Verklaring omtrent gedrag)
Kantoren die lid willen worden dienen een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) te overleggen van de kantoorhouder, vennoten en directie.