Hybride werken blijft: vier aandachtspunten voor leidinggevenden
Hybride werken blijft, concludeert het CBS. Veel ondernemingen waar thuis én op locatie kan worden gewerkt, verwachten deze mengvorm te blijven gebruiken. Digitaal strateeg Christiaan Lustig deelt vier aandachtspunten:
- Inventariseer de behoeftes
- Maak duidelijke afspraken
- Organiseer ontmoetingen
- Zorg dat medewerkers zich gewaardeerd voelen
‘Werk thuis, tenzij het niet anders kan.’ In de strijd tegen corona riep de overheid bijna twee jaar lang op om zoveel mogelijk thuis te werken. Inmiddels is het advies gewijzigd in: werk maximaal de helft van de werktijd op kantoor. Twee dagen per week thuiswerken kan de norm worden, gaf 60 procent van de ondervraagden aan in een onderzoek van werkgeversvereniging AWVN onder 450 Nederlandse bedrijven.
Aan de slag met hybride werken
De meeste bedrijven waar zowel thuis als op kantoor kan worden gewerkt, verwachten deze mengvorm dus ook na de coronacrisis te blijven gebruiken. Hoe maak je hierin als leidinggevende bewuste keuzes? Digitaal strateeg Christiaan Lustig deelt vier aandachtspunten:
Inventariseer de behoeftes
“Meestal gaat hybride werken over: hoeveel dagen werken we thuis en hoeveel dagen op kantoor,” merkt Lustig. Maar dat is een te dunne definitie, vindt hij. “Hybride werken gaat over veel meer dan alleen locatie. Het betekent bijvoorbeeld dat individuele medewerkers veel meer ruimte hebben om te kiezen: welk werk doe ik wanneer op welke plek?” Inventariseer dus eerst de persoonlijke voorkeuren van de medewerkers, adviseert Lustig. “Wat heeft ieder individu nodig om prettig te kunnen werken? Maar ook: wat hebben we als team nodig? Daarin moet je uiteindelijk een balans zien te vinden.”
Maak duidelijke afspraken
Voorheen was het uitgangspunt het kantoor. De meeste mensen werkten min of meer van negen tot vijf op een vaste werkplek. Die vanzelfsprekendheid komt na twee jaar corona niet meer terug, verwacht Lustig. “En dus zul je met elkaar goed moeten afstemmen hoe je het werk inricht: wat doen we, waarom, met welke hulpmiddelen, met wie, volgens welke richtlijnen en procedures, op welk moment en eigenlijk dan pas: waar?” Maak heldere afspraken, adviseert Lustig. “Waar werkafspraken voorheen vooral impliciet waren, moet je ze nu heel expliciet gaan maken.”
Organiseer ontmoetingen
De kans dat medewerkers elkaar toevallig bij de koffieautomaat tegenkomen, is vele malen kleiner geworden dan voorheen. “De kans dat je meerdere collega’s tegelijk op kantoor ontmoet, is nog maar een paar procent. Die ‘toevallige’ ontmoetingen moet je dus veel meer gaan organiseren,” stelt Lustig. “Dat gaat tegen de intuïtie in, maar je moet op de een of andere manier veel meer gaan organiseren hoe je met elkaar in verbinding blijft.” Leidinggevenden kunnen bijvoorbeeld een dagelijks ‘bijpraathalfuur’ inrichten om de collegialiteit te behouden of te versterken.
Zorg dat medewerkers zich gewaardeerd voelen
De mengvormen van hybride werken kunnen per organisatie, per team en zelfs per project verschillen. Blijf in gesprek en maak samen bewuste keuzes. “Misschien wel de grootste valkuil voor leidinggevenden is dat zij wél vijf dagen per week op kantoor te vinden zijn,” stelt Lustig. “Want dan is de aanname: dat is blijkbaar normaal. Laat zien dat medewerkers écht mogen kiezen. Wil je thuiswerken, dan mag je thuiswerken. En als je als team op bepaalde momenten samen moet komen, dan spreek je dat met elkaar af. Zorg dat medewerkers zich gezien en gewaardeerd voelen, ongeacht hun keuze.”
Meer weten?
Het kabinet heeft met ingang van 1 januari 2022 een onbelaste thuiswerkkostenvergoeding geïntroduceerd van maximaal 2 euro per dag om werknemers die thuiswerken te compenseren voor de extra kosten voor onder meer water- en elektriciteitsverbruik.
Meer weten? Zoek een betrouwbare partner voor financieel en fiscaal advies die met je meedenkt over zakelijke beslissingen.