Een ondernemingsplan is nooit af

Een ondernemingsplan is nooit af

Een ondernemingsplan schrijven helpt je bij het formuleren van doelstellingen, doelgroep en het maken van een begroting. Maar eenmaal bezig merk je dat dingen toch weer anders lopen dan gedacht. Daarom is het belangrijk om je ondernemingsplan als een ‘levend document’ te zien. Vergelijk het met een menukaart: de succesnummers laat je staan en eromheen pas je de kaart (en de prijzen) aan.

Waarom is een ondernemingsplan schrijven belangrijk?

Je schrijft een ondernemingsplan in de eerste plaats voor jezelf. Het scherpt je geest en geeft je richting. Een ondernemingsplan is een spiegel waarmee je je ideeën helderder krijgt. Het dwingt je om je plannen goed door te denken. Keuzes te maken. Dit keer een andere vergelijking: het plannen van een vakantie. Wat wordt de bestemming? Ga ik vliegen, met de eigen auto of reis je op een andere manier? Waar slaap ik? Heb ik een reisverzekering? Heb ik inentingen nodig? En natuurlijk ook: wat is mijn budget? En zijn de (vakantie)plannen haalbaar met dat budget?

Terug naar het ondernemingsplan. Een onderneming beginnen is ook een reis die je gaat maken. Het schrijven van het ondernemingsplan is de voorbereiding van die reis. Ook hier heb je een bestemming in gedachten. Met een belangrijk verschil: in dit geval moet je de mensen – je beoogde klanten, de bank, financier, etc. – meenemen in je reis. Je moet ze vertellen wat je gaat doen. Waar je heen wil en wat je daarvoor nodig hebt. En omdat je geld moet verdienen: de begroting. Hoe groot is je investering; hoeveel geld breng je zelf in en hoeveel moet je lenen? Wat zijn je inkomsten en wat is je beoogde omzet?

Een opdracht om mee te beginnen: probeer in een paar zinnen op te schrijven waar je onderneming of idee om draait. Wat maakt je onderneming speciaal? Waarin blinkt je onderneming uit? Waarom moeten klanten voor jouw product of dienst kiezen? Waarom maak je de keuzes die je maakt? Oftewel, wat is je visie en wat wil je daarmee bereiken (missie). En wat is de strategie om je doelen te realiseren?

Het ondernemingsplan 2.0

Je ondernemingsplan is een levend document, waar je elk jaar een nieuwe versie van schrijft. Als je groeit met je onderneming: hoe ga je de groei in goede banen leiden? Heb je extra handen nodig? Als je iemand in dienst neemt, is dat een nieuwe investering. En je begint natuurlijk met de evaluatie van het afgelopen jaar. Wat ging er goed? Wat kan anders? Kloppen de tarieven nog? En altijd leuk: welke nieuwe (reis)plannen heb je in gedachten? Waar wil ik naartoe met de onderneming?

Als één ding duidelijk is, dan is het wel dat ondernemen op dit moment veel onzekere factoren kent. De hoge inflatie is er een van, naast het tekort aan personeel. En dan heb je nog de wet- en regelgeving en het klimaat. Een voorbeeld: per 1 januari 2025 kunnen gemeenten nul emissiezones invoeren, waardoor je alleen nog maar met een elektrische vracht- of bestelauto de stad in mag. Het is verstandig om daar rekening mee te houden, bijvoorbeeld door nu al geld voor de aanschaf te reserveren.

Een ondernemingsplan 2022 en verder hoort bij goed ondernemerschap. Het geeft je houvast en doelen. Het helpt je ook bij je ambitie voor waar je over pakweg 5 jaar wil staan met je onderneming. Voor de financiële onderbouwing van je doelen is het fijn als je kunt sparren met een coachend klankbord. Een adviseur die je ondernemerschap naar een hoger niveau helpt te tillen door de juiste kritische vragen te stellen.

Verder lezen >> Missie, visie, strategie

Bron: deZZP.nl


Ga naar de kennisbank voor alle blogs en verhalen.