Blog: Vanaf dag 1 op orde: starterstips waar je écht wat aan hebt

1. Denk twee keer na over je uurtarief
- Ben niet bang om te onderhandelen. Met deze rekentool bereken je je uurtarief.
- Houd je uren bij:
- Om sterker te staan als je opdrachtgever met extra wensen komt.
- Zodat je bij volgende klussen beter kan inschatten hoeveel werk de opdracht is. Zodat je geen onbetaalde uren draait.
2. Zet vanaf dag 1 een (financiële) administratie op
De meeste starters sturen hun financiën op basis van het banksaldo. Daarmee verlies je al snel het overzicht. Als je gaat ondernemen is het belangrijk om verder vooruit te kijken. Een (simpele) boekhouding biedt belangrijke informatie waarop je kunt sturen, zoals:
- De facturen die nog openstaan.
- De btw die je aan het eind van het kwartaal moet betalen.
- De omzet die je hebt gedraaid
- Het bedrag dat je opzij hebt gezet voor je aanslag inkomstenbelasting.
- De buffer die je hebt (na aftrek van verwachte belastingen en lopende kosten).
- En niet te vergeten: je voorkomt dat je achteraf de bonnetjes van alle uitgaven bij elkaar moet zoeken. Tijdwinst dus!
Let op! Om in aanmerking te komen voor de zelfstandigenaftrek en startersaftrek moet je voldoen aan het urencriterium (minimaal 1225 uur per kalenderjaar). Je uren moet je dus bijhouden. Daarbij gaat het om álle uren die je aan je onderneming besteedt, ook de tijd die je aan je administratie besteedt of aan marketing.
3. Neem je belastingaangifte serieus
4. Regel je aansprakelijkheid
Algemene voorwaarden
- De betalingstermijn en eventuele incassokosten en rente;
- Een eigendomsvoorbehoud voor als de klant niet betaalt;
- De afwikkeling van een meningsverschil. Welke stappen zijn er en wie is bevoegd om in een geval van een conflict te oordelen?
5. Laat een boekhouder je administratie en belastingaangifte doen