Als ondernemer moet je je bestaansgrond koesteren

Als ondernemer moet je je bestaansgrond koesteren
Als bedrijf kun je je economische bestaansgrond verliezen doordat je de aansluiting met de markt verliest. Daarnaast moet je ook nog nadenken over je maatschappelijke bestaansgrond. Met de steeds snellere veranderingen is aanpassingsvermogen als DNA van je bedrijfscultuur de sleutel tot succes. Deze vijf handvatten helpen je hierbij.

Een verslechtering van de omzet is meestal een sluipend, maar niet onaangekondigd proces. Er komen nieuwe concurrenten of innovaties die hun weg naar de markt vinden en eerst langzaam en steeds sneller de vraag veranderen. Een van de meest sprekende voorbeelden is de muziekindustrie. Na vinyl kwam de cd, met internet en de iPod werd mp3 de standaard tot Spotify streaming tot de nieuwe norm verhief. Disruptie heet deze ontwikkeling, waarbij een innovatieve nieuwe technologie of dienstverlening het bestaande verdienmodel op zijn kop zet. Op dit moment is de doorbraak van AI de motor achter nieuwe bedrijfsmodellen.

1. Focus op omzet, kosten en winst

De cijfers liegen niet. En omdat de veranderingen steeds sneller gaan – zelfs AI-experts durven niet verder dan drie maanden vooruit voorspellingen te doen -, en markonzekerheid toeneemt, is het nog meer zaak om boven op de financiële trends te zitten. Met de huidige generatie boekhoudpakketten, waar je allerlei extra koppelingen aan kunt toevoegen, kun je real-time de trends volgen. Dat is hard nodig om grip op de kosten te houden en te anticiperen op veranderingen in de markt. Je boekhouder kan je helpen bij het inrichten van dashboards voor betrouwbare prognoses, zodat je tijdig kunt bijsturen.

2. Repetitieve werkzaamheden digitaliseren; de inzet van AI

AI is “all-over” en de impact valt amper te onderschatten. Voor het eerst sinds jaren melden beursgenoteerde bedrijven weer reorganisaties, omdat taken door AI worden overgenomen. Als ondernemer en zzp’er ontkom je er niet aan om drie vragen te stellen:

  1. Welke werkzaamheden die ik nu doe, kunnen (op termijn) worden uitgevoerd door AI?
  2. Wat betekent dit voor mijn positie: komt die in gevaar?
  3. Welke expertise en skills zijn uniek? Wat is de “human factor” die onvervangbaar is?

In het kielzog hiervan: je kunt en moet ook nadenken over hoe je digitalisering en AI slim kunt inzetten voor productiviteitsverhoging. Zodat je meer werk in minder tijd verricht en op die manier relevant blijft.

3. Specialiseren: zorgen dat je relevant blijft

Stel, je bent een recruiter. Vermoedelijk zijn veel van de brieven die je ontvangt met hulp van ChatGPT geschreven. En misschien gebruik je al een AI-tool om de eerste selectie te maken. Als je jezelf in een generiek veld beweegt, wordt het straks moeilijk om je toegevoegde waarde te bewijzen. Met hulp van AI kunnen HR-afdelingen de werving en selectie zelf wel af. Dat wordt anders als je je specialiseert in een bepaald veld, waarbij je focust op een bepaalde sector of mensen met een specifieke expertise. Waardoor je in staat bent om de perfecte kandidaat voor te stellen.

4. Investeren in productiemiddelen/zorgen dat je in de kopgroep blijft door op te hoogte te blijven van trendontwikkelingen

Waar kun je nieuwe omzet halen? Hoe kun je kosten besparen? Welke ontwikkelingen bieden kansen?

    • Neem de fysieke winkel en de opkomst en ondergang van bekende winkelconcepten als Blokker en V&D. Als je stilstaat, mis je de trein. Het is belangrijk dat je in contact bent met de klant en weet welke trends er spelen. Een voorbeeld: gen-Z, de jonge generatie, geeft de voorkeur aan fysiek winkelen, maar vindt “experience” belangrijk.
    • Een tweede voorbeeld: robotisering. Klinkt als een grote investering, maar hoeft dat niet altijd te zijn. Neem de zorg: met innovaties, zoals monitoring op afstand, houden patiënten de eigen regie en kun je veel gerichter werken. Of denk aan het exoskelet, dat bij fysieke zwaar werk het lichaam ondersteunt.

Tip! Een risicoanalyse is feitelijk een stressanalyse: wat kan je wakkerhouden als je er over nadenkt? De vraag stellen is de eerste stap om in actie te komen.

5. Imago: duurzaam ondernemen geeft bestaansrecht

Duurzaam ondernemen is samen te vatten als: een gezonde balans van “people, planet, profit”. Een duurzame koers is meer dan een modetrend. Het is de basis van succesvolle familiebedrijven waar de vier generatie of meer aan het roer staat. Waarbij de focus ligt op rentmeesterschap: zorgen dat je het bedrijf veilig de toekomst in loodst. Ondernemen is vooruitzien. Waarbij je niet gericht bent op de kwartaaltermijn, maar op de lange termijn. Het vraagt om een visie op wat je belangrijk vindt en hoe je succes definieert.

————————————————————————————————————————————————————-

NOAB KEURMERK

De Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB) is een branchevereniging met ruim 1.050 aangesloten kantoren.
Deze aangesloten administratie- en belastingadvieskantoren bedienen tezamen meer dan honderdduizenden ondernemers in het MKB-segment,
waarbij het ontzorgen, begeleiden en adviseren van de ondernemer centraal staat.