Van offline naar online verkoop: waar moet je op letten?
Heb je een fysieke winkel en overweeg je ook een webshop te openen? Wij delen vijf aandachtspunten:
- Ken en bereik je klant
- Houd rekening met het retourrecht
- Bescherm de gegevens van je klanten
- Denk goed na over je voorraadstrategie
- Werk een zakelijke begroting uit
Tijdens de coronacrisis zijn consumenten meer online gaan shoppen. In het eerste kwartaal van 2021 bereikte de omzet van Nederlandse webshops een recordgroei. Uit cijfers van het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) blijkt dat de omzet met ruim 85 procent steeg ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. Deze groei komt vooral voor rekening van multichannelers, ondernemers die zowel via winkels als online verkopen. Online shoppen lijkt een blijvertje, blijkt ook uit onderzoek van Ruigrok NetPanel. Bijna een kwart van de Nederlanders bestelt inmiddels wekelijks iets online.
Heb je een fysieke winkel? Dan kun je je bereik vergroten door een webshop te beginnen. Wij geven vijf aandachtspunten mee voor ondernemers die overwegen om hun producten ook online te gaan verkopen.
Online ligt de wereld aan je voeten. In potentie kun je iedereen met een internetverbinding bereiken. Maar wie zijn jouw potentiële klanten? Waar hebben zij behoefte aan? En hoe bereik je ze? In een fysieke winkelstraat kun je het winkelende publiek lokken met een aantrekkelijke etalage, maar ook online heb je een marketingstrategie nodig. Je kunt beginnen op social media. Deel nieuwe producten of exclusieve items op Instagram of Facebook, zodat bestaande klanten op de hoogte blijven en potentiële klanten je (web)winkel leren kennen.
Om consumenten zo goed mogelijk te beschermen, gelden voor de verkoop via internet strenge wettelijke regels. Zo hebben consumenten recht op een bedenktijd van 14 dagen. Binnen deze tijd mogen zij de verpakking openen en het product uitproberen. Als een klant een product terugstuurt, moet je als ondernemer het aankoopbedrag terugbetalen, inclusief de bezorgkosten. Een retourzending kost een ondernemer gemiddeld 12,50 euro. Je kunt het aantal retourzendingen beperken door duidelijke productfoto’s en -omschrijvingen te hanteren, zodat een product zo goed mogelijk aansluit bij de verwachtingen van een klant. Toch is het verstandig om in je zakelijke begroting rekening te houden met kosten voor geretourneerde producten. Bekijk de checklist voor verkoop via internet van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) voor meer wettelijke regels bij verkoop via internet.
- Ook de privacy van consumenten wordt goed beschermd. Als ondernemer moet je op grond van de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG) zorgvuldig omgaan met de gegevens van je klanten. Zo mag je gegevens alleen verzamelen als je ze echt nodig hebt. Wil je bijvoorbeeld een nieuwsbrief versturen? Dan mag je wel om een mailadres vragen, maar niet om een telefoonnummer. Dat heb je niet nodig om een nieuwsbrief te versturen. Gebruik het stappenplan voor het mkb van de Autoriteit Persoonsgegevens.
Als ondernemer wil je snel kunnen leveren en dus veel producten op voorraad hebben, maar voor een grotere voorraad heb je meer opslagruimte nodig. En verkoop je unieke producten, zoals vintage kleding of handgemaakte sieraden? Bedenk dan welke items je online aanbiedt en welke je in je winkel zet. Voorkom dat een klant in de webshop een uniek product koopt dat je eerder die dag in de winkel hebt verkocht, waardoor je de bestelling moet annuleren. Lees op de website van de Kamer van Koophandel (KvK) hoe je je voorraad slim beheert.
- Bij het opstarten van een webshop komt heel wat kijken. Denk aan de hosting, het bouwen van de webshop, het maken van goede productfoto’s en het bieden van een klantenservice. Wat ga je zelf doen en welke taken besteed je liever uit? Stel een investeringsbegroting op. Welke investeringen zijn nodig om je webshop in de lucht te krijgen en te houden? In een financieringsbegroting werk je uit hoe je deze investeringen gaat financieren. Jouw NOAB-adviseur denkt graag met je mee.
Meer weten? Overweeg je een webwinkel te starten? Zoek een betrouwbare partner voor financieel en fiscaal advies, die jouw business begrijpt, financiële cijfers inkleurt en met je meedenkt over zakelijke beslissingen, zoals investeren in een webshop.