Blog: In de knel door coronasteun: alles over de terugbetaalplicht
Tijdens de coronacrisis riep het kabinet in recordtempo een steunpakket in het leven met regelingen om ondernemers tegemoet te komen. Maar heb je een lening gekregen, was je omzetverlies minder groot dan verwacht of heb je tijdelijk uitstel aangevraagd van het betalen van belastingen? Dan moet je de ontvangen coronasteun of uitgestelde belastingschuld nu mogelijk gaan (terug)betalen. Hoe werkt dat? En wat als je hierdoor in de knel komt? Je leest het in dit artikel:
- Overheidssteun in coronatijd
- Uitstel van betaling belastingschuld
- Administratie op orde
- Wat als je niet kunt terugbetalen?
Overheidssteun in coronatijd
Ruim één op de drie bedrijven heeft in de periode van maart 2020 tot en met juni 2022 een beroep gedaan op coronasteun, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). De meest aangevraagde regeling was de TOZO, de tijdelijke overbruggingsregeling voor zelfstandig ondernemers. Grotere bedrijven deden vooral een beroep op de NOW-regeling, een tegemoetkoming in de loonkosten voor medewerkers. Ook van de vastelastenregelingen (TOGS of TVL) en het tijdelijke uitstel van belastingbetaling werd veel gebruik gemaakt.
Heb je als ondernemer gebruik gemaakt van een of meerdere maatregelen uit het steunpakket? Dan moet je nu mogelijk geld terugbetalen. Bijvoorbeeld als je meer hebt verdiend dan je had ingeschat. Of als je tijdelijk uitstel hebt gekregen van de betaling van een belastingschuld.
Uitstel van betaling belastingschuld
Als onderdeel van het steunpakket konden ondernemers tijdens de coronacrisis uitstel van betaling van de meeste belastingen aanvragen. Zo’n 400.000 ondernemers hebben gebruik gemaakt van deze mogelijkheid. Het uitstel was tijdelijk: een belastingschuld moet altijd worden terugbetaald. Sinds 1 april 2022 is bijzonder uitstel niet meer mogelijk. Een deel van de ondernemers heeft de schuld inmiddels afbetaald. Ondernemers die nog een schuld hebben, hebben vanaf 1 oktober 2022 vijf jaar de tijd om de belastingschuld af te lossen.
Administratie op orde
Als ondernemer ben je wettelijk verplicht om een goede administratie op te zetten én bij te houden. Een goede administratie is niet alleen nodig om aangifte te kunnen doen, maar het helpt je ook om zicht te houden op de continuïteit van je bedrijfsvoering. Moet je de ontvangen coronasteun terugbetalen en lukt dit niet? Ga eerst na waar je de coronasteun aan hebt besteed. Heb je bijvoorbeeld geïnvesteerd in middelen voor je bedrijf? Dan kan herfinanciering een optie zijn. Heb je veel openstaande facturen? Probeer ze tijdig te innen of spreek betalingsregelingen af. Een NOAB-kantoor helpt je graag om je administratie op orde te brengen en grip te houden op de financiën van je onderneming.
Wat als je niet kunt terugbetalen?
Heb je meer coronasteun ontvangen dan waar je recht op had? Of heb je gebruik gemaakt van bijzonder uitstel? Dan moet je geld terugbetalen. De terugbetaalplicht valt ongelukkig samen met een nieuwe uitdaging voor ondernemers: als gevolg van de oorlog in Oekraïne stijgen de kosten en geven consumenten minder uit.
Kun je je schulden niet aflossen? Duik niet weg, maar kom in actie. Zorg dat je administratie op orde is, bel achter openstaande facturen aan en probeer een betalingsregeling of betaalpauze af te spreken. Ga in gesprek met de uitvoerende instanties:
- Kun je de ontvangen NOW-steun niet in één keer terugbetalen? Neem dan contact op met het UWV.
- Kom je in de knel met het terugbetalen van te veel ontvangen voorschotten van de TVL? Vraag een regeling aan bij de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland (RVO).
- Kom je in de problemen bij het aflossen van een belastingschuld? Informeer naar de mogelijkheden van flexibiliteit binnen de aflossingsregeling. Bijvoorbeeld door maandbedragen per kwartaal te voldoen of een betaalpauze aan te vragen. De Belastingdienst heeft aangegeven meer maatwerk te willen bieden om ondernemers met tijdelijke betalingsproblemen te ondersteunen.
- Moet je TOZO of TONK terugbetalen? Maak hierover afspraken met je gemeente.
Goed nieuws: het kabinet werkt aan een nieuw steunpakket voor mkb’ers die geconfronteerd worden met de hoge energieprijzen. Zo wil het kabinet de helft van de stijging van de energiekosten van kleine en middelgrote bedrijven op zich nemen. Over de precieze details wordt nog onderhandeld.
Bedenk wel dat leningen en uitgestelde belastingen uiteindelijk altijd (terug)betaald moeten worden. Het is verstandig om hier alleen gebruik van te maken als je toekomst ziet in jouw bedrijf. Een NOAB-adviseur denkt hierover graag met je mee.
Meer weten?
Zoek een betrouwbare partner voor financieel en fiscaal advies die met je meedenkt. Vind een NOAB-kantoor bij jou in de buurt.