Blog: Zo vergroot je jouw maatschappelijke waarde als kleine ondernemer

Blog: Zo vergroot je jouw maatschappelijke waarde als kleine ondernemer

Welke invloed heeft jouw bedrijf op andere mensen, het milieu en de maatschappij? Als je stilstaat bij de invloed van jouw onderneming en hierin bewuste keuzes maakt, kun je een steentje bijdragen aan een mooiere maatschappij – ook als zzp’er of kleine ondernemer. Bovendien verwachten consumenten, leveranciers en overheden steeds vaker dat je rekening houdt met de maatschappelijke impact van jouw bedrijf. Maar overdrijf jouw acties niet: wees transparant en voorkom greenwashing.

Steeds meer grote ondernemingen geven maatschappelijk verantwoord ondernemen (mvo) een vaste plek in hun bedrijf. Sommige ondernemers gaan aan de slag met mvo vanuit intrinsieke motivatie, omdat zij zelf willen dat hun bedrijf een positieve invloed heeft op mens, milieu en maatschappij. Andere ondernemingen kiezen voor mvo omdat klanten of leveranciers erom vragen, om zich te kunnen positioneren als aantrekkelijke werkgever óf omdat wetgeving hen ertoe verplicht: grote ondernemingen moeten vanaf 2024 op grond van de Corporate Social Responsibility Directive (CSRD) rapporteren over de impact van hun activiteiten op mens en milieu. Maar ook als zzp’er of mkb’er kun je met slimme keuzes een positieve bijdrage leveren aan de maatschappij en jouw maatschappelijke waarde vergroten.

Breng jouw invloed in kaart

Volgens MVO Nederland is maatschappelijk verantwoord ondernemen geen project, maar een integrale visie op de kernactiviteiten van een bedrijf, met als belangrijkste kenmerk ‘het voortdurend afstemmen van bedrijfsbeslissingen op de belangen van de maatschappij’. Als je écht impact wil maken, neem je mvo op in de visie en missie van jouw bedrijf. Breng jouw invloed in kaart. Kijk kritisch naar alle bedrijfsprocessen, van inkoop en productie tot communicatie en HR, en bedenk of je slimmere keuzes kunt maken. Hoe ga je bijvoorbeeld om met afval, gebruik je duurzame bezorgopties en bied je kansen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt? Laat medewerkers meedenken. Je kunt beginnen met kleine stapjes, maar uiteindelijk gaat het om het grotere plaatje. Meer weten? MVO Nederland heeft de vraag ‘hoe stel ik een mvo-beleid op’ voor je beantwoord.

 Begin klein (en lokaal)

Hoewel mvo bij voorkeur om een integrale aanpak vraagt, is starten een kwestie van doen. Je kunt altijd beginnen. Misschien is er een lokaal initiatief waar je bij kunt aansluiten. Plan een zakelijke lunch bijvoorbeeld bij een zorgboerderij in de buurt, sponsor de lokale voetbalclub of bied maatschappelijke stages aan. Lokaal kun je vaak direct iets betekenen voor jouw omgeving, het vergroot je naamsbekendheid én het levert een positief imago op: ook handig bij de zoektocht naar nieuwe medewerkers.

Laat zien wat je doet, maar voorkom greenwashing

Communiceer eerlijk wat je doet. Onderbouw algemene termen zoals ‘duurzaam’, ‘klimaatneutraal’, ‘circulair’ en ‘inclusief’ met concrete voorbeelden. Blaas niet te hoog van de toren: niet ieder ledlampje is een persbericht waard. Lukt het niet om overal duurzame keuzes te maken? Draai er niet omheen, maar wees eerlijk en transparant. Als je informatie verzwijgt, liegt over groene acties of misleidende duurzaamheidsclaims doet, dan doe je aan greenwashing. Dat kan een bedrijf niet alleen een negatief imago opleveren, maar ook een forse boete van de Autoriteit Consument & Markt (ACM). Wil je een duurzaamheidsclaim formuleren? De ACM heeft vijf vuistregels opgesteld voor goede duurzaamheidsclaims. Onderbouw een claim bijvoorbeeld altijd met feiten, maak eerlijke vergelijkingen met concurrenten en beschrijf toekomstige ambities concreet en meetbaar.

Meer weten?

Wil je de maatschappelijke waarde van jouw onderneming vergroten? Bekijk de tips en tools voor duurzaam ondernemen van MVO Nederland.

————————————————————————————————————————————————————-

NOAB KEURMERK

De Nederlandse Orde van Administratie- en Belastingdeskundigen (NOAB) is een branchevereniging met ruim 1.000 aangesloten kantoren.
Deze aangesloten administratie- en belastingadvieskantoren bedienen tezamen ongeveer 175.000 ondernemers in het MKB-segment,
waarbij het ontzorgen, begeleiden en adviseren van de ondernemer centraal staat.

 

 

 

 


Ga naar de kennisbank voor alle blogs en verhalen.